06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Kenmerken van hoogsensitiviteit

Als geboren nieuwetijdskind ben ik ook nog eens hooggevoelig, dat geldt overigens voor alle nieuwetijdskinderen. Terug kijkend op mijn jeugd was dat niet altijd even gemakkelijk.

Ik voelde me vaak anders dan anderen en vond weinig aansluiting bij leeftijdsgenootjes.
En om er toch bij te horen wrong ik mezelf in allerlei bochten en deed ik dingen die eigenlijk totaal niet bij me paste.

Daardoor ben ik en heb ik mezelf behoorlijk beschadigd. Inmiddels heb ik mijn wonden geheeld en probeer ik andere hooggevoelige en/of nieuwetijdse vrouwen te helpen, bij het terugvinden van zichzelf en het herkennen van de kenmerken van hoogsensitiviteit. Je bent niet alleen!

De eenzaamheid en geen aansluiting vinden bij anderen, is één van de kenmerken van hoogsensitiviteit. In dit artikel ga ik hier verder op in.

Wat zijn de kenmerken van hoogsensitiviteit?

Gelukkig is er inmiddels veel bekend over de term hooggevoeligheid, er zijn vele onderzoeken gedaan en het blijkt dat 15 – 20 procent van de bevolking zich Hsp’er mag noemen, oftewel, een Highly Sensitive Person. Bovendien is HSP een wetenschappelijk erkend en onderzocht persoonlijkheidskenmerk.

Eén van de kenmerken bij Hsp’ers is dat het zenuwstelsel en de zintuigen fijngevoeliger zijn afgestemd. Hierdoor zijn ze erg gevoelig voor prikkels.

De meeste mensen hebben geen probleem met grote mensenmassa’s , harde muziek of een weekend weg met vrienden maar voor een HSP’er kan dit heel intens zijn. Ze raken snel overprikkeld en pikken bovendien allerlei emoties van anderen op, hierdoor voelen zij zich letterlijk leeggezogen.

Hieronder volgt een opsomming van de 25 belangrijkste kenmerken van hoogsensitiviteit:

1. Je bent gevoelig voor harde geluiden en sterke geuren
2. Je bent gevoelig voor prikkels van buitenaf en bent snel overprikkeld
3. Je bent heel intuïtief en/of hebt paranormale waarnemingen
4. Je hebt een diep en rijk gevoelsleven
5. Je kunt slecht tegen grote mensenmassa’s, een dagje naar de stad kan je compleet leegzuigen 6. Je voelt je niet thuis in grote groepen mensen en/of sociale situaties
7. Je bent gevoelig voor stemmingen en pikt vaak emoties van anderen op
8. Je hebt een gevoelig lichaam, je reageert sterk op verkeerde voedingsmiddelen en alcohol en          vertoont vaak voedingsintoleranties, stress en/of chronische vermoeidheid
9. Je bent verslavingsgevoelig
10. Je kunt heel blij worden van kunst, muziek en/of de natuur
11. Je hebt je vaak als kind heel eenzaam en/of anders gevoeld en mensen vanuit je omgeving               ervoeren jou als zeer gevoelig kind
12. Je hebt een lage pijngrens
13. Je hebt het gevoel anders te zijn dan anderen
14. Je bent graag alleen, het liefst op een plek waar het rustig is of in de natuur
15. Je kunt niet tegen oneerlijkheid, ongelijkheid en/of geweld
16. Je neemt subtieler en intenser waar dan anderen in je omgeving
17. Je hebt tijd nodig om indrukken te verwerken en het verwerken van deze indrukken kan je                 moeite kosten
18. Zowel positief als negatief kan je snel geraakt zijn
19. Je hebt een rijk innerlijk gevoelsleven, je droomt en fantaseert veel, of je kunt jezelf verliezen           in piekergedachten
20. Je hebt moeite met planning en structuur
21. Je bent zorgzaam en hebt oog voor de behoeften van anderen
22. Je hebt moeite om je grenzen aan te geven
23. Je hebt weleens last van depressiviteit, stemmingswisselingen en/of angsten
24. Je bent vaak perfectionistisch en presteert minder goed als er op je vingers gekeken wordt
25. Je kunt als verlegen overkomen, alhoewel je dat niet bent

Deze lijst van kenmerken van hoogsensitiviteit is niet uitputtend, maar geeft een duidelijk beeld van een hoogsensitief persoon. Je kunt jezelf aanwijzen als een hoogsensitief persoon, wanneer je op de meeste vragen ja hebt geantwoord.

Hoe kan je als HSP’er zo goed mogelijk met je hooggevoeligheid omgaan?

Als Hsp’er is het belangrijk dat je goed naar jezelf en je lichaam luistert. Er zijn vele onderzoeken gedaan naar Hsp waaruit blijkt dat de hersenen van Hsp’ers anders werken. Dit is niet erg, je mag je hooggevoeligheid juist gaan omarmen en leren beheersen.

Neem genoeg rust voor jezelf, heel je emotionele wonden, vindt een balans tussen inspanning en ontspanning, ga veel de natuur in, doe aan Yoga en meditatie en maak je dromen waar.

Download mijn gratis e-book “Tips om positief de winter door te komen als hooggevoelige vrouw”.

Hierin geef ik tips die je gaan helpen, om beter met je hooggevoeligheid om te kunnen gaan.

Namasté.