06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Gezond blijven tijdens het backpacken, tips die jou zullen helpen!

Ben jij ook zo’n reis fanaat? Dan delen wij deze passie, de wereld is een prachtige plek en er is ontzettend veel moois te zien.

Ontdekken, ontmoeten, vrijheid en avontuur… dat is het ware leven voor mij.

Toen ik 24 jaar oud was ging ik voor de eerste keer op avontuur, op naar Australië en Nieuw Zeeland. Het vrije leven tegemoet. Het was de reis van mijn (vroege) leventje, ik deed werkelijk waar alles wat ik wilde, maar ook waar ik bang voor was, zoals skydiven en een slang om mijn nek! Niks was mij te gek.

Ik gaf mezelf elke keer weer een nieuwe stoere naam. Zo begon ik als Ozzie Loezie, later promoveerde ik tot Skydive Loezie en ook Kiwi Loezie passeerde de revu.

Ik zou een jaar op reis gaan en had keihard gewerkt en gespaard. Ik had mijn Work and Holiday Visa aangevraagd voor Australië, zodat ik ook de mogelijkheid had om te werken, haha! Dat was een beetje teveel gevraagd, ik vond het reizen veelte leuk en je geloofd het wel, het geld ging iets te hard. Ik heb nog even proberen te werken bij een bananenfabriek, maar vond het reizen toch leuker dus ik ging weer.
Na 5 maanden stond ik weer bij mijn ouders op de stoep, wel een gigantische gave ervaring rijker.

Inmiddels zijn er vele jaren overheen gegaan, met nog meer prachtige backpack ervaringen.

Reizen zit in je bloed, je hebt het of je hebt het niet. En ik heb het. De wereld is veelte mooi om altijd maar in Nederland te blijven!

Maar aan al dat reizen kleeft wel een nadeel voor mij en dat betreft het behoud van mijn gezondheid.

Na elke reis loop ik wel wat op met mijn (hoog)gevoelige gestel (en ik zal daarin niet de enige zijn).

Gezond blijven tijdens het backpacken, is dat mogelijk? Ja, het is mogelijk. Daarom dit blogbericht zodat jij optimaal voorbereid op reis kunt gaan.  

Tips om gezond te blijven tijdens het backpacken:

 

1. Laat los, geniet en vul aan met hoogwaardige voedingssupplementen:

Om gezond te blijven tijdens het backpacken, ben je afhankelijk van de gekozen bestemming en de lokale keuken. In westerse landen kook je in veel gevallen zelf tijdens het rondtrekken met een auto of in een gehuurd campertje, of je maakt gebruik van (relatief) goede lokale restaurants.
Je hebt de regie dus zelf in handen. Maar als je in een omgeving komt waar de beschaving ver te zoeken is, kan je niet anders dan meegaan in de gewoontes van de lokale bevolking.

Het eten dat je krijgt voorgeschoteld is niet biologisch en vaak erg eenzijdig.

Op zulke momenten moet je wel loslaten, maar probeer er voor te zorgen dat de voeding die je tot je neemt veel groenten en fruit bevat en laat witte rijst (zoveel) mogelijk staan, omdat dit de darmwerking letterlijk blokkeert en dat wil je uiteraard niet. Daarnaast adviseer ik om brood en koemelkproducten te laten staan. Tarwe is vaak genetisch gemanipuleerd en is dus ontzettend slecht voor ons lichaam en bovendien zeer moeilijk te verteren. Koemelk is tevens moeilijk verteerbaar en bovendien niet bedoeld voor de mens, maar voor kalfjes.

Daarnaast zijn volwaardige voedingssupplementen een welkome aanvulling en noodzakelijk, denk hierbij aan een goede multivitamine, supergreens, visolie en eventueel nog extra darmvezels (Psyllium). 

2. Laat de basis van je voedingspatroon bestaan uit groenten en fruit:

Zodra je weer wat meer in de beschaving bent, kan je weer extra op je voeding letten. Tegenwoordig kan je op de meeste plekken wel groentesapjes en smoothies bestellen.
Maak daarvan gebruik, zodat je je lichaam blijft voorzien in voldoende voedingsstoffen.

Maffe tip voor de echte health freaks onder ons, neem een staafmixer mee in je koffer.

Dan kan je elke dag beginnen met een zelfgemaakte en gezonde smoothie.
De douane ambtenaren zullen na het openen van je koffer wel wat gek opkijken maar jij weet waar je het voor doet.

3. Maak je eigen ontbijt om de dag optimaal te beginnen:

Een goede manier om gezond te blijven tijdens het backpacken, is om de dag te beginnen met een lekkere zelfgemaakte smoothie, of een havermout ontbijtje met kokosmelk aangevuld met noten en fruit. Je start de dag dan optimaal met belangrijke voedingsstoffen. Bovendien is het ook nog eens een ideaal ontbijtje voor de budgetreiziger, omdat dit ontbijt je niet veel kost.

4. Pas op met E-nummers, met name MSG:

Ik wil je in deze blog met klem waarschuwen voor de aanwezigheid van MSG in veel maaltijden, met name als het gaat om de Aziatische keuken.

MSG, oftewel Monosodiumglutamaat of Vetsin is een smaakversterker (E621) en heeft ontzettend veel negatieve gevolgen voor de gezondheid.

Het is een stofje dat ontzettend zout is en ikzelf herken het gelukkig meteen. Het werkt hormoon verstorend, is schadelijk voor de hersenen en werkt eetlust verhogend. Je voelt letterlijk geen verzadigingsgevoel en dat blijkt de bedoeling. MSG zorgt er dus voor dat de eetlust toe neemt, zonder dat het lichaam daadwerkelijk honger heeft.

Ik heb meerdere keren door Azië gereisd en wat mij opvalt is dat de bevolking met de jaren dikker wordt. MSG is daarvan de oorzaak. Mijd dus restaurants waar MSG gebruikt wordt.

In sommige gevallen hangt er een bord MSG free, dan zit je sowieso goed.

Maar je kunt het ook gewoon vragen aan het bedienend personeel. Of men de waarheid spreekt weet je helaas nooit met zekerheid…

Raadpleeg een boek over E-nummers en maak eventueel een kopie van het overzicht van E-nummers. Een voorbeeld van zo’n boekje is het makkelijke pocketboekje “Wat zit er in uw eten” van Corinne Gouget. Misschien een goede tip om mee op reis te nemen, dan weet je zeker dat je goed zit.

5. Raadpleeg Trip Advisor om de goede restaurants te vinden:

Tijdens onze recente reis door Australië en Azië was Trip Advisor een uitkomst voor ons. Ik moest natuurlijk echt oppassen met mijn voeding en dat vergt wat creativiteit. Trip Advisor was ons vangnet.

Restaurants met een hoge notering op Trip Advisor willen die goede notering behouden, zij kiezen hun ingrediënten met zorg uit en laten het wel uit hun hoofd om bijvoorbeeld MSG te gebruiken.

Bovendien kan je via Trip Advisor op zoek naar de restaurants die meer gericht zijn op bijvoorbeeld gezonde, vegetarische of veganistische voeding als je daarnaar op zoek bent.

Ik hoop dat je dit artikel leest vlak voor een vakantie of een lange reis, omdat je dan tijdens dit hopelijk waanzinnige avontuur niet belemmerd wordt door gezondheidsproblemen en dat gun ik je zo. Mocht deze vakantie of lange reis nog even op zich laten wachten dan hoop ik dat dit artikel je wat kennis en bewustzijn heeft bijgebracht zodat je optimaal voorbereid bent.

Uiteindelijk willen we natuurlijk allemaal gezond blijven tijdens het backpacken of reizen!

Namasté.