06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Zonnen is gezond, geniet van de mooie zomer!

De zomer is begonnen in Nederland, de schoolvakanties breken spoedig aan en dat betekent dat we massaal naar het water toetrekken, het zwembad, strand of de boot. Of wie weet ga jij wel lekker op vakantie binnenkort naar het zonnige zuiden.

Aangezien wij in Nederland niet heel veel gewend zijn op dit gebied, genieten we extra van de warme en zonnige zomerdagen.
Logisch, we worden blij van de zon, het geeft ons energie, we krijgen er een lekker kleurtje van, kortgezegd, zonnen is gezond. De zon zorgt er namelijk voor dat er vitamine D aangemaakt wordt in de huid, dit is een levensverlengende vitamine die we allemaal nodig hebben.
Maar hoe kan je optimaal profiteren van deze vitamine en wat kan je beter niet doen, daar gaat dit artikel over.

Zonnen is gezond, maar zon wel met mate!

Net als alles in het leven, geldt dat je moet zonnen met mate. Als je urenlang in de zon ligt komen er vrije radicalen vrij. Dit zorgt er voor dat je door de zon bijvoorbeeld sneller een oude huid krijgt.
Maar een half uur per dag de zon op je blote huid zonder zonnebrand is fantastisch! Zonnen is gezond omdat vitamine D binnen komt via de huid, een zeer belangrijke vitamine die we allemaal hard nodig hebben.

Wat doet vitamine D voor ons?

Je merkt het al in de winter, je hebt minder energie, veel mensen lijden aan een winterdepressie. Dit komt omdat er minder licht en zonne-energie in ons leven is.
Bovendien wordt er door zonlicht melatonine aangemaakt, het slaaphormoon. Als je dus minder zonlicht binnen krijgt, kan het voor slaapproblemen zorgen.

Voor de aanmaak van Vitamine D zijn we afhankelijk van zonlicht, het zit heel weinig in voeding. Vitamine D is een in vetoplosbare vitamine dat essentieel is voor de mineraalhuishouding, het zorgt voor opname van calcium, en is dus essentieel voor het skelet en de botten (met name voor zwangere vrouwen, kinderen en oudere mensen), het is een cholesterolverlager en het is bovendien één van de krachtigste bestrijders tegen kanker.

Bijna de helft van de Nederlanders heeft een tekort aan vitamine D!

Daarom is het ook belangrijk om in de winter extra vitamine D supplementen te nemen, we hebben deze vitamine keihard nodig. Een ander advies dat ik je mee kan geven is om in de winter altijd een weekje naar de zon te gaan en dan heerlijk de zon op je blote huid te laten schijnen.

Waardoor wordt huidkanker veroorzaakt?

Natuurlijk zijn er al vele onderzoeken gedaan naar de oorzaak van huidkanker. Hierin komt naar voren dat overmatig zonnen ervoor zorgt dat de kans op huidkanker verhoogt wordt, maar dit geldt wel als je verbrandt.
Daarnaast zijn er huidartsen die zeggen dat te weinig zonlicht de kans op huidkanker verhoogt.

Veel mensen zien te weinig zonlicht omdat ze veel binnen aan het werk zijn. Als ze dan op vakantie gaan, stellen ze zich ineens 3 weken volop aan de zon bloot. Dit is erg slecht voor de huid en verhoogt dan ook de kans op huidkanker.

Beter is het om de huid geleidelijk aan de zon te laten wennen en op deze manier bruin te worden.

Bovendien is er enkele jaren terug in het nieuws verteld dat stoffen die bescherming geven in zonnebrand, de stoffen die het UV-licht filteren, juist de stoffen zijn die kankerverwekkend zijn.

Anders gezegd, zonnebrand kan dus voor huidkanker zorgen. Daarnaast blokkeert zonnebrand de aanmaak van vitamine D in de huid, waardoor veel mensen te weinig vitamine D binnen krijgen en veel mensen dus een chronisch tekort hebben!

Als je je toch wilt insmeren, let dan op waarmee. Koop een zonnebrand bij de biologische of reform winkel zonder chemische toevoegingen, omdat de stoffen in de reguliere zonnebrandmerken vermoedelijk of zeker hormoon verstorend en kankerverwekkend zijn.

Hoe kan ik gezond zonnen?

Hoe dichter mensen bij de evenaar wonen, hoe meer pigment ze hebben. Pigment is een natuurlijke bescherming van de huid tegen de zon. Mensen die bijvoorbeeld vanuit Afrika emigreren naar Nederland, hebben vaak een vitamine D tekort. Hoe donkerder de huid, des te meer zon je nodig hebt. Heb je dus een lichte huid, dan heb je minder zon nodig en kan een kwartier per dag de zon op je blote huid, zonder zonnebrandcrème al voldoende zijn.

Zoals ik al eerder zei is het belangrijk om je huid geleidelijk aan de zon te laten wennen, je kunt bijvoorbeeld beginnen 3 keer per week 5 tot 10 minuten in de volle zon te zitten en dit langzaam op te bouwen naar 10 tot 30 minuten. Dit is al voldoende. Bovendien is het belangrijk dat je de sterke middagzon tussen 11 en 15 uur vermijd.

Daarnaast adviseer ik ook om niet of zeer sporadisch een zonnebril te dragen! Een zonnebril blokkeert de inname van blauw licht, waardoor het immuunsysteem minder profijt heeft van het daglicht. Bovendien wordt er minder melatonine aangemaakt.

Ook kan voeding erg helpen. Natuurlijk hebben we allemaal een andere huid, mensen met een rode of hele witte huid verbranden snel. Maar door er voor te zorgen dat je genoeg Omega 3 vetten, Vitamine C en antioxidanten binnen krijgt via de voeding of suppletie, bescherm je de huid van binnenuit. Je zult dan merken dat je minder snel verbrand.
Als laatste adviseer ik om na het zonnebaden niet te gaan douchen met zeep. Vitamine D heeft namelijk 48 uur nodig om volledig opgenomen te worden in de bloedbaan en met zeep was je het grootste gedeelte ervan vanaf.

Dus zonnen is gezond. Dagelijks hebben we een goede dosis zonlicht nodig en door gedoseerd hiervan te genieten, pluk je er de vruchten van. Ik wens jou een fantastische zomer toe!

Namasté.