06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Start de dag positief door rustig te ontwaken

Heel veel mensen schieten gelijk na het ontwaken in een “ik heb haast modus”. Allerlei verplichtingen bepalen gelijk het ritme en je springt eigenlijk al gespannen je bed uit. Je kunt je wel voorstellen hoe slecht dit is voor je gezondheid.

Je kunt er ook voor kiezen om je lichaam en je geest voor het opstaan in een positieve modus te zetten. Want als je goed ontwaakt voelt de dag ook gelijk lichter aan. Je zit gelijk in een positieve flow en daar heeft je gezondheid natuurlijk baat bij. Dubbele winst!

Start de dag positief door rustig te ontwaken. Stel prioriteiten en pas gewoontes aan!

New Age Health heeft al eerder aandacht besteed aan “mindful leven” en het is inderdaad super belangrijk om alles met bewustzijn en liefde te doen. En daar hoort het ontwaken natuurlijk ook bij.

Veel mensen met een druk leven denken dat het rustig opstarten van de dag slechts tijdens het weekend mogelijk is, maar het is natuurlijk maar net waar je prioriteiten liggen. Tijd inruimen om te werken aan je ontwikkeling en je gezondheid moet altijd voorrang krijgen. 

Het gaat inderdaad om prioriteiten stellen en gewoontes aanpassen. Erken om te beginnen dat je lichaam en je geest de motor vormen van je bestaan en besteed hier dan ook aandacht aan!

Start de dag positief door rustig te ontwaken. Dit begint met de kwaliteit van jouw nachtrust!

De kwaliteit van ontwaken wordt mede bepaald door de kwaliteit van je nachtrust. Als je goed slaapt wordt je ook beter wakker!

De eerste maatregelen die jij moet gaan nemen om de titel van dit stuk eer aan te doen begint al de avond ervoor.

  • Het iets vroeger opstaan maak je natuurlijk makkelijker door ook iets vroeger naar bed te gaan. Als je voor het eerst voelt dat je moe wordt gedurende de avond mag je daar gehoor aan geven.
  • Zorg ervoor dat je de laatste uren voor het slapen gaan geen TV kijkt, je mobiel uit hebt staan en niet meer achter de computer zit. Het felle licht verstoort de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Zet dan ook gelijk maar je wifi uit.
  • Ga iets doen waar je rustig van wordt of doe iets inspirerend. Pak een boek, ga nog een stukje wandelen of probeer te mediteren.
  • Na achten liever niets meer eten, je lichaam moet namelijk werken om te herstellen en dat geeft onrust.
  • Sta voor het slapen stil bij de positieve resultaten van de dag en toon je dankbaarheid.

Start de dag positief door rustig te ontwaken. Hoe pas ik mijn ochtendritueel aan?

Hieronder bespreken wij een aantal zaken die jou gaan helpen bij het op de juiste manier ontwaken. Stel je maar eens voor hoe het ook kan zijn;

  • Uit jezelf wakker worden verdient aanbeveling, maar gezien mogelijke verplichtingen zet je de wekker ongeveer een half uur eerder dan dat je gewend was.
  • Je mag nu rustiger wakker worden want je hebt de tijd.
  • Je strekt je eens even lekker uit of je begint met wat yoga oefeningen. Let hierbij goed op je ademhaling.
  • Je bedenkt je waar je naar mag uitkijken deze dag, maar je mag ook even stil staan bij de prioriteiten zodat je deze helder hebt.
  • Omdat je de dag positief begint door rustig te ontwaken, kijk je voorlopig nog even geen mail, filmpjes of negatieve berichtgeving.
  • Ook is het goed om te beginnen met meditatie, zo houdt je lichaam en geest rustig. Je maakt bovendien blije hormonen aan en dat is wat je wilt.
  • Gebruik een tongschraper om aanslag te verwijderen, op je tong verzamelen zich de gifstoffen van de spijsvertering. Je kunt ook een poosje oil-pullen met kokosolie of zonnebloemolie. Lees hier mijn blogartikel over de “voordelen van oil pulling“. 
  • Drink een glas warm of lauw water met een uitgeperste citroen.
  • Als je de tijd hebt en je bent gemotiveerd mag je ook lekker even de natuur in voor een fijne wandeling, of om te gaan hardlopen.
  • Poets je tanden en douche je met aandacht, spoel je koud af.
  • Neem de tijd voor een gezond ontbijt en eet met aandacht.
  • Ga als het even kan op de fiets naar je werk.

Ik begrijp natuurlijk ook wel dat jij niet al deze tips kunt inpassen in jouw ochtend ritueel maar maak keuzes en doe alles rustig en met aandacht.

Doordat je op een rustige manier bent ontwaakt en de dag positief bent begonnen heb je een geweldige voedingsbodem gelegd voor een prachtige, liefdevolle en vruchtbare dag.
En niet onbelangrijk, o
ok je gezondheid krijgt nu de aandacht die het verdiend.

Slaap lekker en ontwaak zacht!

Namasté

Dromen najagen

Ben jij klaar voor het leven van jouw dromen? 

Yoga stap voor stap

Een Yoga cursus die je stap voor stap meeneemt in de basis van Yoga. 

Mindfulness

Deze cursus mindfulness helpt je te aarden in het huidige moment.