06 81 118 160 info@metmarlous.nl

De wijze lessen van de gezondste mensen ter wereld

Op aarde zijn er vijf gebieden waar de gezondste mensen ter wereld wonen. Het gaat hier om Sardinië in Italië, Okinawa in Japan, Nicoya in Costa Rica, Ikaria in Griekenland en Loma Linda in Californië.

De mensen die hier wonen, worden in goede gezondheid en groot geluk tussen de 90 en 100 jaar (en soms zelfs ouder!). Deze gebieden worden ook wel de “Blue Zones” genoemd. In deze “Blue Zones” zijn 250 mensen geïnterviewd en daar kwam uit dat zij 7 gebruiken gemeen hebben met elkaar.

Een goede reden voor een blogbericht. Want willen we dat niet allemaal, op een gezonde manier, vol vitaliteit, levensvreugde, verbinding en een gezonde dosis spiritualiteit ouder worden?

Daarom hieronder, de 7 wijze lessen die wij kunnen leren van de gezondste mensen ter wereld:

1. Gezond eten

De mensen uit de Blue Zones eten maximaal 5 keer per maand vlees. Bonen staan dagelijks op het menu en in bepaalde blauwe zones wordt er veel vis gegeten.
Hun voedingspatroon is voornamelijk plantaardig en bestaat uit bonen, fruit, groenten, noten, volle granen en goede oliën.
Bovendien is het in bepaalde blauwe zones zo dat er bijna dagelijks een glas wijn gedronken wordt. Maar nooit meer dan 1 of 2 glazen en altijd in gezelschap van anderen of tijdens het eten. Verder eet men bijna geen suiker (maximaal 1 keer per week), weinig zuivel en als ze zuivel eten is het van een koe of schaap.

2. Eet tot je 80% vol zit

De gezondste mensen ter wereld eten nooit te veel, ze eten tot ze 80 % vol zitten. Het idee hierachter is dat de hersenen pas later een seintje geven dat je vol zit, terwijl het lichaam al eerder voldoende heeft gehad.
In Okinawa zeggen ze een mantra op voor het eten die hen helpt herinneren om te stoppen met eten wanneer ze tot 80 % gevuld zijn.

Deze manier van eten is een natuurlijke caloriebeperking van 500 tot 700 calorieën per dag, een lagere calorie inname zorgt voor vitaliteit en gewichtsverlies.

De Japanners van 100 hebben 50 % minder vrije radicalen in hun lichaam vergeleken met 70 jarigen bij ons! Kan je nagaan wat een weldaad minder eten voor het lichaam is…

3. Beweeg op een natuurlijke manier

De gezondste mensen ter wereld gaan niet naar de sportschool. Zij blijven op een natuurlijke manier actief. Ze maken elke dag een wandeling in de natuur, ze tuinieren veel en gebruiken geen moderne machines. Als ze boodschappen gaan doen of bij iemand op visite gaan, gaan ze lopend om in beweging te blijven. Bovendien wonen de mensen in Sardinië in huizen met trappen. De mensen in Okinawa gebruiken geen stoelen om op te zitten, zij zitten al hun hele leven op de grond en moeten hierdoor dus veel door de knieën. Daarnaast beoefenen de Japanners tot late leeftijd Tai-Chi, dit houdt ze soepel en fit.

4. Heb een doel in het leven

Nog een bijzondere les die we van de gezondste mensen op aarde kunnen leren, is het belang van het hebben van een doel in het leven. Als je een doel hebt in je leven, weet je waarvoor je leeft. Je weet s ’ochtends waarvoor je je bed uitkomt en dat geeft energie, blijdschap en vertrouwen. In Costa Rica noemen ze dit “plan de vide”, in Japan “ikigai”, kort gezegd, waar wordt jij voor wakker s ’ochtends?
Wanneer je door het leven gaat met een doel in je achterhoofd en je werkt hier elke dag aan, kan dat je leven met ongeveer 7 jaar verlengen.

5. Ervaar minder stress

Natuurlijk komt er ook wel eens stress voor in de levens van de gezondste mensen ter wereld, zij zien dat als iets wat bij het leven hoort. Alleen gaan ze er op een positieve manier mee om. Ze plannen namelijk dagelijks tijd in voor zichzelf. Dan doen ze even lekker een dutje, gaan ze in gebed of ze maken tijd vrij voor een happy hour.

6. Behoor tot een community

De mensen uit de Blue zones behoren allemaal tot een community, dat wil zeggen, een gemeenschap met gelijkgestemden. Dit kan bijvoorbeeld de kerk zijn. Het maakt niet uit welke geloofsovertuiging je hebt, als je maar aansluiting vindt.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen gelukkiger zijn wanneer zij een bepaald geloof aanhangen of spiritueel zijn.

7. Veel contact met vrienden en familie

De familie staat met stip op nummer 1 in de Blue Zone gebieden. Ouderen wonen bij hun kinderen in de buurt of bij hen in huis en worden op een voetstuk geplaatst dankzij hun levenservaring.
Daarnaast hechten zij ook veel belang aan vriendschappen en andere sociale contacten.
In Okinawa sluiten de mensen levenslange vriendschappen met groepjes van 5 mensen. Tijdens het gehele leven letten ze op elkaar, steunen ze elkaar en geven ze elkaar feedback bij ongehoord gedrag.
In Costa Rica gaan familie en sociale contacten voor alles, een Costaricaan kiest nooit voor overwerk als dat betekent dat hij of zij daardoor een gezellig samenzijn mist.

Interessant om te zien wat wij kunnen leren van de gezondste mensen ter wereld! Gezond oud worden we als we leven met vaste dagelijkse gewoonten, dus veel groenten eten, veel socializen met je dierbaren, regelmatig een dutje doen en lekker veel wandelen in de natuur.

Het klinkt mij als muziek in de oren…

Vond je dit een leuk artikel en wil je hier meer van weten? Lees dan hier mijn blogartikel waarin ik tips geef voor een gezonde levenswijze.

Namasté.