06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Tips voor een gezonde levenswijze

Al heel lang ben ik mij bewust van wat ik eet, maar door de jaren heen is mijn voedingspatroon steeds iets verbeterd. In het verleden heb ik last gehad van een sluimerende candida ontsteking, waardoor ik  genoodzaakt was om mijn voedingspatroon rigoureus om te gooien. Inmiddels ben ik super fit en gezond dankzij mijn gezonde levenswijze.

Ik ben dankbaar dat dit mij overkomen is, ik ben een stuk wijzer geworden wat betreft voeding en deel daarom graag mijn inzichten zodat ook jij een gezonde levenswijze kunt nastreven.

10 tips voor een gezonde levenswijze:

1. Allereerst, beweeg!

Om een gezonde levenswijze na te streven, hoef je heus niet uren naar de sportschool en al zeker niet als je dat helemaal niks vindt. Er zijn 5 plaatsen ter wereld waar de mensen tussen de 90 en 100 jaar worden in volle gezondheid, deze landen noem je de Blue Zones. De mensen bewegen hier op een zo natuurlijk mogelijke manier, dat wil zeggen dat ze zo min mogelijk machines voor werk gebruiken en dagelijks een wandeling maken. Lees hier mijn blog bericht over de Blue Zones. Dus ga naar buiten, wandel, fiets en ontdek. De zon geeft je energie en niet te vergeten Vitamine D, een cruciale vitamine die we allemaal nodig hebben. Dagelijks een half uur wandelen doet al mega veel voor je energie niveau.

2. Voeg meer biologische groenten en fruit toe aan je voedingspatroon:

Eet nooit meer dan 2 of 3 stuks fruit per dag in verband met de fruitsuikers, verhoog je groenteconsumptie naar minimaal 500 gram per dag.
Dit lijkt heel veel, maar door regelmatig een slow-juice groentesapje te nemen, standaard bij elke maaltijd groenten te eten en in de ochtend te beginnen met een smoothie met groenten, zit je ongemerkt al aan je dagelijkse portie.

3. Schrap tarwe (brood) uit je voedingspatroon en vervang dit met (goede) complexe koolhydraten:

Voorbeelden hiervan zijn quinoa, haver, zilvervliesrijst, rogge, boekweit, bonen en groenten.
In het begin is het even wennen, maar als je eenmaal gewend bent weet je niet beter.
Door het lichaam te voorzien van deze langzame suikers, zal je merken dat je veel langer een voldaan gevoel hebt gedurende de dag en dus minder eten nodig hebt. Je eet volwaardig en je lichaam ziet en ervaart dit ook zo.

4. Vermijd suiker en geraffineerde koolhydraten:

Voorbeelden van geraffineerde koolhydraten zijn snoep, koek, taart en witmeelproducten. Het is heel belangrijk dat je deze producten mijdt. Suiker beroofd het lichaam van alle belangrijke vitaminen en mineralen. Lees hier mijn blog over wat suiker met het lichaam doet. Bovendien zal je merken dat als je geen suiker of geraffineerde koolhydraten meer eet, je kilo’s zult afvallen.

5. Eet bij elke maaltijd eiwitten:

Houdt hierbij de 60 – 40 regel aan, dat wil zeggen 60 procent plantaardige eiwitten en 40 procent dierlijke eiwitten. Voorbeelden van plantaardige eiwitten zijn noten, zaden, peulvruchten, champignons en tempeh. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis en eieren.
Per 4 uur kan een gezond lichaam 20 – 30 gram eiwit aan, dit komt neer op 2 kippeneieren, 100 gram yoghurt, 75 – 100 gram vis of vlees, 250 gram paddenstoelen, 30 gram peulvruchten en 100 gram zaden. Noten bevatten allergenen en zorgen voor een zware vertering, het is beter om hier niet meer dan 40 gram per dag van te eten (ongeveer 1 handje).

6. Eet bij elke maaltijd onverzadigde vetzuren:

En geloof mij, hier wordt je niet dik van. Onverzadigde vetzuren zijn heel belangrijk, ze zijn goed voor de hersenen, het hart en de bloedvaten. Bovendien verminder je het risico op kanker, depressie, eczeem, reuma, alzheimer en vele andere kwalen, wanneer je voldoende van de juiste vetten binnen krijgt.

Wie lang mooi, jong en slank wil blijven, eet voldoende vetten. Voldoende vetten zorgen er namelijk voor dat je haar glanst, je nagels sterk blijven, dat je een goede stoelgang hebt, een mooie huid, een verminderd hongergevoel en bovendien bevorderd dit je humeur.

Het gaat hier om de Omega 3, 6 en 9 vetzuren, je vindt dit in Extra Vierge Olijfolie, lijnzaadolie, sesamolie, kokosolie, zaden, noten, avocado’s en olijven. Omega 3 vindt je in vette vis, zoals zalm, haring, ansjovis, tonijn en makreel.

7. Drink genoeg water:

Ook water drinken hoort bij een gezonde levenswijze. Voor het uitvoeren van belangrijke lichaamsprocessen, zoals ontgiften en het verteren van voedsel heeft je lichaam water nodig. Het is heel belangrijk dat je dus 1½ tot 2 liter gezuiverd water en/of kruidenthee drinkt per dag.

Bovendien zorgt genoeg drinken voor een mooie huid, een goede nier werking, transportatie van voedingsstoffen door het lichaam, regulering van de lichaamstemperatuur, het voorkomen van kramp in de spieren en het helpt bij afvallen.

Als je moeite hebt om water te drinken, zet dan standaard een kan water naast je neer, of een BPA-vrij flesje met water. Thuis gebruiken wij altijd een waterkan met Brita filter. Dit filter filtert smaak en geur verstorende stoffen zoals kalk. Bovendien reduceert het metalen zoals koper en lood die via de leidingen thuis in het drinkwater terecht kunnen komen.

8. Eet niet meer dan 3 maaltijden per dag:

Het beste is om 3 maaltijden per dag en geen tussendoortjes te eten. Maar ja, we zijn nou eenmaal knagers, dus ik begrijp dat dat niet voor iedereen is weggelegd.

Wanneer je graag een tussendoortje eet, kies dan voor een kleine hoeveelheid gedroogd fruit, gecombineerd met wat ongebrande en ongezouten noten, vers fruit of 20 gram pure chocolade.

Als je er voor kiest om op 3 maaltijden per dag te leven, dan doe je in werkelijkheid aan Intermittent Fasting (in het Nederlands: Vasten met tussenpozen).
Wat dit betekend is dat je je lichaam tussen de maaltijden door rust geeft om te verteren en te ontgiften.

Calorierestrictie is de nummer 1 manier om gezond en vitaal oud te worden!

9. Doe 1 à 2 keer per jaar een detox kuur:

Door regelmatig een sapvastenkuur te doen, ontdoe je het lichaam van heel veel afvalstoffen. Tijdens een detox kuur drink je dus alleen sapjes en gebruik je ondersteunende detox middelen die ervoor zorgen dat de gifstoffen afgevoerd en de darmen schoongespoeld worden.

Een detox kuur volg je tussen de 3 en 10 dagen en na zo’n kuur zal je je veel fitter en vitaler voelen, je bent je overtollige kilo’s kwijt, je huid zal weer stralen en je zult blaken van gezondheid.

10. Wees matig met alcohol:

Alcohol is een gifstof en wordt door de lever afgebroken. Rode wijn bevat de stof reservatrol, dit zit in de schil van rode druiven en werkt anti oxidatief.
Eén of twee glazen biologische en kwalitatief goede rode wijn kan dus heel heilzaam zijn, ook omdat het voor een echt rust en ontspanningsmoment kan zorgen. Maar zodra je meer of iets anders gaat drinken moet je lichaam hard werken om het af te breken.

Een kater is een teken dat je lichaam urenlang worstelt met het afbreken van de gifstoffen.
Bovendien verkiest je lichaam alcohol boven het vet uit je eten als energiebron.
Wanneer je dus lekker uit eten bent en een flink aantal glazen wijn drinkt, plak je het eten letterlijk op je heupen. Helemaal als je daarna ook nog een suikerrijk toetje neemt.

Door deze tips op te volgen zul je merken dat je echt een ander mens wordt. Ik leef mijn leven nu al ongeveer 5 jaar zo en ik voel me super fit en vitaal. Sinds 3 maanden ben ik moeder van een prachtig dochtertje en tijdens mijn zwangerschap heb ik altijd super gezond gegeten, omdat ik mij er zo van bewust ben dat alles wat ik in mijn mond stopte, ook automatisch bij mijn kindje terecht zou komen.
Ik was dan ook prachtig zwanger en maar 12 kg aangekomen. Binnen 1 week na de bevalling was ik alweer hartstikke slank en binnen 1 maand had ik mijn oude figuurtje weer helemaal terug.

Mocht je behalve een gezonde levenswijze, ook een gelukkig leven willen? Lees dan hier mijn blogbericht waarin ik tips geef voor een gelukkig leven.  

Ik wens jou een gezond en vitaal leven toe.

Namasté.