06 81 118 160 info@metmarlous.nl

Goede voornemens volhouden, 6 tips hoe je dit kunt doen!

Het nieuwe jaar is aanstaande. Voor velen betekent dit dat er een bepaalde periode afgesloten wordt en dat er weer ruimte komt voor iets nieuws. De jaarwisseling is een moment van bezinning en zelfreflectie en blijkbaar een goed moment om jezelf te verbeteren. 

Helaas is het bij de meesten zo, dat de goede voornemens alweer snel naar de achtergrond verdwijnen en dat is jammer. Het duurt namelijk een tijdje voordat je iets hebt afgeleerd en jezelf iets nieuws hebt aangeleerd en daar gaat het dus veelal fout. Want nieuwe voornemens hebben vaak een houdbaarheidsdatum en doorzettingsvermogen is een vereiste, je moet iets echt vanuit je hart willen. 

Daarom een goede reden voor een blogbericht, waarin ik hoop jou inzicht te geven.
Goede voornemens volhouden, dit jaar gaat het je lukken!

Goede voornemens volhouden, 6 tips zodat het jou echt gaat lukken dit jaar!
 

1. Beloon jezelf!

Het is niet gemakkelijk om een nieuwe gewoonte aan te leren. Als je wilt stoppen met roken, drinken of suiker eten terwijl je dat zo lekker vindt, kan het best een lijdensweg zijn om daadwerkelijk je doel te bereiken.

Wees daarom lief voor jezelf, je bent fantastisch bezig! Je werkt aan je gezondheid en een beter welbevinden van lichaam en geest.

Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je een cadeautje mag kopen voor jezelf als je het een week hebt volgehouden, of een maand. En dan bedoel ik natuurlijk geen pakje sigaretten of een taartje! Nee, je verrast jezelf met een lekkere massage, schoonheidsbehandeling of een uitje naar de bioscoop. Of je koopt een klein presentje voor jezelf, iets dat je ontzettend leuk vindt en eigenlijk al heel lang wilde hebben. 

2. Stel niet te hoge eisen aan jezelf

De mensen die goede voornemens volhouden, stellen niet te hoge eisen aan zichzelf.
Wanneer je dit doet, gaat het hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Voorbeeld, je stelt als doel om 10 kilo af te vallen en dit moet binnen een maand gebeuren. Dit is erg onrealistisch en gaat waarschijnlijk niet lukken. Begin met kleine stapjes, je wilt bijvoorbeeld voor eind februari 5 kilo afvallen. Dat klinkt al veel gemakkelijker, en mocht het sneller gaan dan gewenst, kan je altijd nog die 5 kilo extra afvallen.
 

3. Deel aan je omgeving dat je een goed voornemen hebt en/of zoek een buddy zodat je het niet alleen hoeft te doen

Houdt je goede voornemens niet geheim! Als mensen ervan af weten waar je mee bezig bent, kunnen ze je helpen om je doel te bereiken. Bovendien voelt het als een steuntje in de rug, je hebt het nou eenmaal verteld dus moet je dit ook waar gaan maken.

Daarnaast helpt het om samen met iemand anders aan je goede voornemens te werken. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat als je gezamenlijk aan je goede voornemens werkt, je het beter vol kunt houden.
Stel, je hebt als goed voornemen gesteld om meer te gaan sporten. Als je dit alleen doet, is de drempel veel groter om te gaan. Maar als je het met elkaar doet, kan je elkaar aanmoedigen en ondersteunen tijdens moeilijke momenten.
 

4. Heb geduld

Veranderen doe je niet in één dag. Onderzoek heeft aangetoond dat het 21 dagen duurt voordat een verandering een gewoonte wordt. Maar om wezenlijk te veranderen kan het wel 6 maanden duren.
Heb dus geduld en houd vol, in ieder geval 4 weken, je zult zien dat het na 3 weken al een stuk beter gaat en dat je gewend raakt aan een nieuwe gewoonte. 
 

5. Gebruik een dagboekje om je voortgang bij te houden

Het voordeel van een dagboekje is dat je je gevoelens van je af kunt schrijven, maar ook dat je op moeilijke momenten de geschreven dingen kunt herlezen en kunt zien hoe je het eerder aangepakt hebt. Op deze manier creëer je bewustzijn wat er in jezelf afspeelt. Als je het niet opschrijft, dan is het een idee, wanneer je het opschrijft wordt het de realiteit.        

6. Doe één ding tegelijk

Waarom het veel mensen niet lukt om goede voornemens vol te houden, is omdat ze teveel dingen tegelijk willen doen. Ze willen én stoppen met roken én minder snoepen én een begin maken om te gaan  sporten.

Het is beter om je eerst op één ding te focussen, bijvoorbeeld beginnen met sporten, je bent dan al met je gezondheid bezig. Na 1 maand evalueer je hoe het gegaan is en hoe je je voelt. Is het goed gegaan?
Heb je het vol gehouden? Doe er dan een stapje bij en ga het roken afbouwen.
Op deze manier kan je je op 1 ding focussen en zal je zien dat het je gemakkelijker af zal gaan.

Je goede voornemens volhouden, ik hoop dat het je gaat lukken. Blijf positief en straf jezelf niet onnodig wanneer je een keer de fout ingaat. We zijn allemaal mensen en fouten horen erbij.

Succes ermee, You can do it!

Namasté.