06 81 118 160 info@metmarlous.nl

De ellende achter hebzucht

De titel “de ellende achter hebzucht” klinkt niet erg vrolijk terwijl ik Marlous altijd op het hart druk dat zij een positieve boodschap moet uitdragen naar haar volgers. Maar anderzijds moet New Age Health ook een platform zijn waarbij wij de ogen niet sluiten voor misstanden aangaande het milieu en mensenrechten en de afgelopen dagen werd ik weer eens geconfronteerd met een tegenstrijdigheid die ik graag met jullie wil delen.

De ellende achter hebzucht: alles heeft een prijs

De ellende achter hebzucht” gaat in dit geval over het programma “Genaaid” waarin 5 jonge mode ontwerpers meegenomen worden naar Myanmar en daar geconfronteerd worden met de schaduwkanten van de mode industrie. Vervolgens wordt ik ongeveer gelijktijdig geconfronteerd met “Black Friday” waarbij alle winkeliers oproepen om massaal naar de winkels te hollen om de zoveelste spijkerbroek, jas of breedbeeld TV aan te schaffen (maar nu met korting), waarbij de misstanden achter deze uitnodiging compleet genegeerd worden.

De maatschappij zit op een bepaalde manier in elkaar, maar hoe bewust zijn jouw keuzes?

Niets menselijks is ons vreemd en daarom is dit ook geen aanval op wie dan ook. Je kunt je ogen niet sluiten voor alle belangen, maar toch wil ik proberen om hier opbouwend kritisch naar te kijken.

Want natuurlijk willen we leuke kleding dragen. En natuurlijk geeft het een fijn gevoel als je eerst hard hebt gewerkt voor je centen, om er vervolgens iets leuks mee te doen. En natuurlijk moet de winkelier ook zijn huur en zijn personeel betalen en bovendien concurreren met prijsstunters en internet aanbieders.

Maar het mag absoluut niet zo zijn dat fabrikanten hun werknemers zo slecht behandelen en het milieu zo afschuwelijk belasten! Want in dat geval zegt moeder aarde op een gegeven moment, ik stop ermee! Ook dat bedoelen wij met “de ellende achter hebzucht”.

Om de ernst van de situatie kracht bij te zetten wil ik toch even een paar schokkende feiten met jou delen;

1. De mode industrie is een van de meest vervuilende industrieën

2. Veel jongens en meisjes in westerse landen hebben 25 tot 50 t-shirts en ongeveer 5 tot 10 spijkerbroeken in hun kast hangen die zij amper dragen

3. De katoenteelt is de grootste waterverslinder in de textiel industrie, alleen al in Nederland worden er jaarlijks 15 miljoen spijkerbroeken verkocht, voor de productie van 1 spijkerbroek is gemiddeld 7.500 liter water nodig en de productie van 1 t-shirt vraagt 2.500 liter water.
Hierdoor ontstaan water tekorten en wordt de aardbodem aangetast.

4. De helft van de kosten bij katoenteelt zit in het gebruik van pesticide, jaarlijks belanden 1 miljoen mensen in het ziekenhuis vanwege pesticide vergiftiging.

5. Gemiddeld wordt er twee keer per week met chemicaliën gespoten om insecten tegen te gaan en dan ook nog een keer om de katoenbollen makkelijker te kunnen plukken. Een kwart van alle insecticiden en een tiende van alle pesticiden op de wereld zijn nodig om katoen te maken.
Die gifstoffen zijn behalve voor de arbeider erg schadelijk voor de rivieren en akkers. De grond raakt zo uitgeput, dat men kunstmeststoffen zaait om productie weer enigszins mogelijk te maken.

6. Om verfstoffen aan de natuurlijke stof als katoen te binden wordt formaldehyde gebruikt. Dit is een zeer giftige stof en mag volgens Europese standaarden maar in een kleine hoeveelheid toegepast worden. Helaas en voornamelijk met donkere kleuren om dit goed te laten hechten is deze vaak te hoog. Ook de mooie washing in je jeans is erg giftig voor mens en milieu, al helemaal als hij dan weer gedeeltelijk gebleekt wordt met behulp van chloor.

7. Rivieren in Myanmar (maar ook in andere producerende landen zoals Mexico) kleuren door verfbaden van spijkerbroeken blauw, en worden daarna voor het irrigeren van landbouwvelden gebruikt, ondanks de huidproblemen van de arbeiders in de jeansfabrieken.

Heftige feiten waar iedereen, jong en oud, zich van doordrongen moet zijn op weg naar een betere algehele situatie. Maak kinderen thuis of op scholen bewust van de ellende achter hebzucht en laten we met z’n allen nadenken over hoe we deze situatie gunstig kunnen beïnvloeden.

Laat iedereen daar zijn aandeel in hebben door bewust uit te geven.

En om daar gelijk iets positiefs aan toe te voegen;

Deze week hoorde ik op het nieuws dat steeds meer grote modemerken gaan werken met gerecycled afval. Onder ander het bedrijf “Waste2Wear” wil de modesector, een van de meest vervuilende industrieën ter wereld, laten zien dat er van plastic afval ook iets moois te maken is.

Iedere minuut belandt er een vrachtwagenlading vol plastic in de oceaan en modemerken als Gucci, Stella McCartney en Adidas werken daarom steeds vaker samen met milieu organisaties om dit afval op te vissen en daar vervolgens eco-nylon van te maken.

Wat mij betreft mag het fenomeen Black Friday (overgewaaid uit Amerika) verboden worden, of in ieder geval moet er een ontmoedigingsbeleid ontstaan voor alle artikelen die een (te) zware wissel trekken op milieu en gezondheid. Zelf heb ik aan 3 spijkerbroeken en een paar T-shirts meer dan voldoende en kijk ik op het etiket waar-, door wie en hoe kleding geproduceerd is. Het is net als bij helen, als het te goedkoop is klopt er iets niet. Bovendien is het een goed idee om oude kleding een tweede leven te gunnen, door het te doneren aan de minderbedeelden in de wereld.

Dus op naar een mooiere en schonere planeet zonder hebzucht !

Namasté